Mimo kryzysu polski rynek jest atrakcyjny dla zachodnich firm, a nie tylko bogatych inwestorów, za to jest coraz mniej przyjazny dla pudełkowych wydań rodzimych tytułów. Na koniec trochę o dobrych praktykach wydawania portów kilka lat po pierwotnej premierze.

W  czasie kryzysu, przy zamykaniu studiów i zwalnianiu pracowników, nikt nie spodziewał się belgijskiej ekspansji. W czasie pomiędzy skręcaniem regałów z Ikei na kolejne nagrody a liczeniem wywrotek zielonych prezydentów Larian Studios postanowiło otworzyć oddział w najlepszym do tego miejscu. W Polsce. Twórcy gigantycznego hitu, jakim jest Baldur’s Gate III, na cel swojej ekspansji wybrali Warszawę. Już w lutym informację o tym zamieścił portal Gry-Online.pl, wtedy była to niepotwierdzona oficjalnie plotka, a teraz to już pewniak. Larian Studios Poland ma siedzibę przy ul. Grzybowskiej, gdzie w ubiegłym wieku mieściła się słynna giełda, i zajmuje się… czymś. Informacji na ten temat jest jak na lekarstwo. Ciekawe jest to, że twórcy świetnej serii Divinity: Original Sin, niekwestionowany lider gatunku cRPG – jak to napisał Koso, mają siedzibę „rzut beretem” od innego studia traktującego ten gatunek jak ryba wodę – CD Projekt. By było jeszcze zabawniej, przy Baldur’s Gate III pracowały m.in. dwa polskie studia – Anshar Studios i Fool’s Theory.

Divinity Original Sin – Enhanced Edition

Nie zliczę, ile razy w internetach czytałem, że czas wydawania gier w pudełkach się skończył, że tylko cyfra, że wygoda, że dostępność. I nie mam z tym problemu, jeśli ktoś woli wypożyczać tytuły, niż być ich właścicielem, że nie interesuje go możliwa odsprzedaż czy kupowanie używek. Każdy niech macha joystickiem jak mu wygodnie. Może i mniejsi wydawcy odpuszczają, ale dla takiego EA zawalone w sklepach półki z pudełkami EA Sports FC to jednak istotny procent sprzedaży. Inaczej korporacja by z tego zrezygnowała. Jednak nadzieją dla małych i średnich twórców są specjalizujące się w fizycznych kopiach na konsole wydawnictwa, takie jak Limited Run Games, Special Reserve Games, Red Art Games, Perp Games czy nasze rodzime Forever Limited. Jednak i tu tkwi haczyk. Oferta jest bardzo skromna, jeśli patrzeć globalnie na liczbę wydawanych rocznie gier, a prym wiodą dwie platformy – PlayStation 4 i Switch, choć tytułów na PS5 jest już coraz więcej. To oczywiście dziwić może tylko jaskiniowca, w końcu jakie konsole sprzedają się najlepiej w historii.

Premiery

Marca:
Bang-On Balls: Chronicles (PS5, XSX)
Hotel Renovator (PS5, XSX)
Medieval Dynasty New Settlement (META QUEST 2/3/PRO)
Quilts and Cats of Calico (PC)
Taxi Life: A City Driving Simulator (PS5, XSX, PC)
The Last Case of Benedict Fox: Definitive Edition (PS5, XSX, PC)
The Thaumaturge (PC)
Unables (PS5, XSX, SWITCH, PS4, XONE)

Kwietnia:
Alchemist: The Potion Monger (XSX, PS4, XONE)
House Flipper 2 (PS5, XSX)
Manor Lords (PC)
Planetiles (PC)
Yet Another Fantasy Title (YAFT) (PC)

Cały artykuł dostępny w PSX Extreme 319.

Dodaj komentarz

Instagram