Chociaż nie wszyscy gracze są fanami takiego rozwiązania, to ulepszone modele konsol poprzedniej generacji na dobre przyjęły się na rynku. PlayStation 4 oraz Xbox One były zdecydowanie za słabe, żeby pociągnąć gry w rozdzielczości 4K. Tym razem PlayStation 5 i Xbox Series X łapią wielką zadyszkę, gdy muszą wyświetlić zaawansowany ray tracing. To głównie z tego powodu powstaje PS5 Pro, a dodatkowe funkcje będą wyłącznie atrakcyjnym bonusem. Postanowiłem więc zebrać w  całość wszystko, co już wiemy na temat tego urządzenia, a dzięki przeciekom wiemy już bardzo dużo.

PlayStation 5 zadebiutowało dokładnie 19 listopada 2020 r. Jak się wtedy wydawało, był to sprzęt niezwykle nowoczesny. Szybki dysk SSD z wydajnym procesorem AMD, do tego aż 16 GB szybkiej pamięci RAM i karta graficzna, która nie tylko wyświetla rozdzielczość 4K, ale potrafi też dostarczyć 120 klatek i solidny ray tracing. Wszyscy wtedy myśleliśmy, że taka specyfikacja starczy na całą generację, ale wygląda na to, że mocy już teraz zaczyna brakować. Od jakiegoś czasu do sieci przedostawały się przecieki, że prace nad PS5 Pro trwają w najlepsze, aż wreszcie otrzymaliśmy zdjęcia devkitów, a potem wyciek pełnej dokumentacji. Nikt już nie może mieć wątpliwości, że ta konsola zadebiutuje w tym roku. Mówi się o listopadzie. Z całą pewnością jeszcze przed premierą GTAVI, które ma ponoć zademonstrować pełną moc tego sprzętu. Niewykluczone, że tylko na PlayStation 5 Pro zagramy w 60 klatkach, chociaż trudno mi w to uwierzyć.

Sony będzie ochoczo pokazywać materiały z PS5 Pro, które dosłownie pozamiatają przepiękną grafiką

PlayStation 5 Pro – wyciek (nie)kontrolowany / PSX Extreme 320

Jestem przekonany, że Rockstar zapewni co najmniej dwa tryby oprawy graficznej i płynności do wyboru, a jeden z nich uwzględni 60 klatek na sekundę. Do pewnego momentu cały świat uważał, że PlayStation 5 czy Xbox Series X nie wykorzystały jeszcze pełnego potencjału, bo przecież większość gier zbudowano na starych silnikach, a spora część z nich zadebiutowała także na PS4 czy XOne. Nic bardziej mylnego. Ludzie, którzy się na tym znają, czyli między innymi specjaliści z popularnego Digital Foundry, doszli do wniosku, że nie ma dzisiaj czegoś takiego jak wykorzystanie potencjału konsoli. Z pewnością nie w takim stopniu, jak to było możliwe jeszcze za czasów PS2 czy PS3 z tym drakońskim Cellem, który do dzisiaj pewnie śni się wielu programistom po nocach. To była udręka, ale odkrywanie jego tajemnic dostarczało mnóstwa możliwości, co udowodniło Naughty Dog z wybitnym Uncharted 2. Ta gra przecież do dzisiaj zachwyca swoim kunsztem i jakością wykonania.

PlayStation 5 Pro – potencjalna specyfikacja

Wiemy z całą pewnością, że konsole tej generacji nie radzą sobie nie tylko z wyświetlaniem 60 klatek przy natywnej rozdzielczości 4K, ale także z technologią śledzenia promieni. Czymś, co na PC zamieniło się już w path tracing, na konsolach nie jest nawet w pełni rozwinięte. Dopiero Spider-Man 2 udowodnił, że da się to zrobić w imponujący sposób, ale to pozycja przygotowana przez kapitalne studio i w dodatku wyłącznie na jedną platformę, gdzie wszystkie siły przerzucono na optymalizację. Na produkcję wydano setki milionów dolarów.

PlayStation 5 Pro otrzyma aż trzykrotnie lepszy ray tracing, a do tego specjalny skaler rozdzielczości zwany PSSR, czyli PlayStation Spectral Super Resolution. Działa on ponoć na tej samej zasadzie, co DLSS od NVIDII, czyli oparty jest na uczeniu maszynowym. Mogę tylko podejrzewać, że zaoferuje zauważalnie lepszą jakość od darmowego i powszechnie dostępnego AMD FSR. W przeciwnym razie Sony nie musiałoby implementować swojego rozwiązania. Skalowanie rozdzielczości jest dzisiaj niezwykle powszechne i to w zasadzie jedyna metoda, by osiągnąć zadowalającą wydajność przy bardzo wysokiej jakości obrazu, uwzględniając przy tym znacznie lepszy ray tracing. Oczywiście na path tracing na konsolach nie liczę, ale taki Cyberpunk 2077 na ultra detalach z PC w rozdzielczości 4K i 60 klatkach mógłby się już pojawić.

Fot. główne Blackwoodz / YouTube – wizualizacja PS5 Pro (nie jest to potwierdzony wygląd konsoli).

Cały artykuł dostępny w PSX Extreme 320.

Instagram